به گزارش قدس آنلاین، حق مداری، حق طلبی، حق گویی و انجام هر کاری بر مدار حق از توصیه های موکد و آرمان های اسلام است برای همین هم در روایات متعدد و به طرق مختلف این مسئله تصریح شده است.
امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «همانا حقّ نيكوترين سخن است و كسى كه آشكارا حقّ بگويد، مجاهد است و من تو را از حقّ آگاه مى كنم، پس ، گوش خود را به من سپار.»
ایشان همچنین می فرمایند: «اندكى حقّ، باطل بسيارى را نابود كند، همچنان كه اندكى آتش، هيمه هاى فراوانى را بسوزاند.»
امام عسکری (ع) فرموده اند: «هيچ عزيزى حقّ را فرو نگذاشت، مگر آن كه ذليل شد و هيچ ذليلى به آن چنگ نزد، مگر اين كه عزيز گشت.»
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «حقّ، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين. و بسا لذّت شهوتى كه ساعتى بيش نپايد، اما اندوهى دراز در پى آرد.»
رسول خدا (ص) می فرمایند: «مؤمن هيچ انفاقى نكرد كه نزد خداوند عزّ و جلّ محبو بتر از گفتن حقّ در هنگام خشم و خشنودى باشد.»
بنابر آموزه های قرآنی و روایی باید سخن حق را گفت هر چند به زیان خود انسان تمام شود، چنان که خدای متعالی در آیه 135 سوره مبارکه نساء می فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به عدالت برخيزيد و براى خدا شهادت دهيد هرچند عليه خودتان يا پدر و مادر و خويشاوندان شما بوده باشد.»
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «باتقواترين مردم كسى است كه حقّ را بگويد، چه به سودش باشد چه به زيانش.»
و از امیرمومنان امام على (ع) است که: «بر قبضه شمشيرى از شمشيرهاى رسول خدا صلى الله عليه و آله نوشته شده بود ... حقّ را بگو هر چند عليه خودت.»
ایشان همچنین می فرمایند: «برترين مردم نزد خدا كسى است كه عمل به حقّ را از عمل به باطل بيشتر دوست داشته باشد ـ اگر چه براى او زيانمند و غمبار باشد ـ و باطل برايش سودمند و فزاينده.»
و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «در روز قيامت سه كس از همه مردمان به خداوند عزّ و جلّ نزديكترند تا آن گاه كه از حسابرسى فارغ شود: ... و مردى كه حقّ را له يا عليه خود بگويد.»
و نیز از آن حضرت (ع) است: «نشانه ايمان راستين آن است كه حقّ را، هرچند به زيانت باشد بر باطل اگر چه سودت رساند، ترجيح دهى.»
امام صادق (ع) فرموده اند: «مؤمن را بر مؤمن هفت حقّ است؛ واجبترين آنها اين است كه آدمى حقّ را بگويد، هرچند عليه خود يا پدر و مادرش باشد و به خاطر آنها از حقّ منحرف نشود.»
روایات علاوه بر تاکید و سفارش نسبت به حق گویی و حق مداری بر پذیرش حق نیز توصیه دارند و آن را از عوامل نجات و فلاح معرفی می کنند.
پيامبر خدا (ص) فرموده اند: «حقّ را از هر كس كه برايت آورد ـ كوچك يا بزرگ ـ بپذير هر چند دشمنت باشد و باطل را هر كه آورد كوچك يا بزرگ به خودش برگردان هرچند دوستت باشد.»
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس براى اثباتِ حقِّ ستمديده اى، با او همراهى كند ، خداوند متعال در آن روزى كه گامها مى لغزند، گامهايش را استوار گرداند .
و نیز آن حضرت (ص) فرموده اند: «هركه با زبان (بيان) خود حقّى را زنده كند، اجر آن را ببرد.»
امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «براى رسيدن به حقّ هر جا كه باشد، در سختى ها غوطه ور شو.»
ایشان علاوه بر این فرموده اند: «هيچ راهنمايى صادقتر از گوش سپردن به حقّ نيست.»
و از مولای متقیان (ع) است که فرمودند: «هر كه از حقّ فراتر رود، راهش تنگ شود و هر كه به اندازه خود بسنده كند، برايش پايدارتر ماند.»
منابع:
نهج السعادة : 2/669.
غرر الحكم: 6735؛ 8852؛ 2360.
بحار الأنوار: 72/232/3؛ 74/157/2؛ 74/223/8؛ 77/200/1.
مكارم الأخلاق: 2/371/2661 . 439/582 .
الأمالي للصدوق: 72/41؛
نهج البلاغة: الخطبة 125 و 233.
الخصال: 53/70؛ 60/82 .
كنز العمّال: 43152؛ 5604؛ 5600.
تحف العقول : 84.
انتهای خبر/
نظر شما